Zapotrzebowanie na witaminy

Zapotrzebowanie na witaminy

Każdy człowiek, by być zdrowym i w pełni sił, potrzebuje każdego dnia dostarczać swojemu organizmowi związków odżywczych. Szczególnie ważna jest dieta bogata w witaminy, których niedobór prowadzi do chorób i różnych dysfunkcji narządów wewnętrznych.


Najbardziej popularną jest witamina C. Już nawet dzieci wiedzą, że jest ona zdrowa i można ją znaleźć w owocach. Niezbędna jest ona przy przeziębieniach oraz wspomaganiu odporności. Wzmacnia naczynia krwionośne i zapobiega szkorbutowi.

Drugą niezwykle popularną i cenioną jest witamina E

Nazywana jest witaminą młodości, gdyż posiada właściwości antyoksydacyjne i przeciwdziała starzeniu się organizmu. Pomaga również regulować stężenie cholesterolu we krwi oraz zapobiega zawałowi serca.
Trudno sobie wyobrazić zdrowy organizm bez witamin z grupy B. W skład tej grupy wchodzi kilka związków o różnych numerach. Zapewniają one prawidłowo funkcjonujący system nerwowy, stanowią ochronę przed nowotworami i wspomagają wzrost.
Nie można się obejść również bez witaminy A. Oprócz wspomagania odporności jest ona niezbędna do metabolizowania hormonów i białek w organizmie. Wpływa również na dobry wzrok, a jej niedobór prowadzi do tak zwanej „kurzej ślepoty”.

Coraz bardziej doceniana jest witamina D

Może być dostarczana z pożywieniem lub syntetyzowana w skórze dzięki promieniom słonecznym. Jest to jedna z witamin, którą warto przyjmować w suplementach, gdyż łatwo o jej niedobór, głównie ze względu na nieodpowiednia ilość promieni słonecznych. Wpływa ona na prawidłowa gospodarkę wapnia i fosforanów, zapewniając zdrowe i mocne kości. Również pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu rozrodczego oraz nerwowego.
Często zapominaną jest witamina K. Znaleźć ją można w wielu warzywach i owocach. Zapewnia prawidłowe krzepniecie krwi, wspomaga regenerację złamań oraz pomaga w utrzymaniu zdrowego układu kostnego.
W dzisiejszych czasach łatwo o niedobór witamin z powodu przetwarzania żywności oraz jej zbyt długiego przechowywania. Warto więc sprawdzić, czy dostarczamy ich w odpowiedniej ilości, by móc cieszyć się zdrowiem na długie lata.