Witamina D – informacje

Witamina D - informacje

Jeśli chcemy być zdrowi (kto nie chce?), powinniśmy o siebie zadbać. Jeśli przyjrzeć się bliżej czterem polom zdrowia, które niegdyś wyróżnił Lalolonde (będąc wówczas ministrem zdrowia w Kanadzie), od razu zauważymy, że największy wpływ, tj. 50% na nasz stan zdrowia ma styl życia.

Jeśli więc codziennie jemy chipsy i uważamy, że żadne choroby nam nie grożą, bo mamy dobre geny, to jesteśmy w błędzie. Styl życia to aktywność fizyczna, świadomość czynników ryzyka i odpowiednia dieta. Tutaj trzeba pamiętać o dostarczaniu organizmowi odpowiednich składników odżywczych.

Dużo ostatnio słyszy się o witaminie D

Witamina d odgrywa ważną rolę w chorobach szkieletowych, ma także moc prewencyjną, jeśli idzie o, tak popularne w naszym kraju, choroby sercowo-naczyniowe. Może również wpływać na zwolnienie rozwoju komórek nowotworowych. Niedobór tej witaminy nierzadko występuje u osób w podeszłym wieku, które często borykają się z osteoporozą. Owa witamina jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach i do organizmu dostaje się na dwa sposoby: (1) poprzez spożywanie odpowiednich pokarmów, (2) poprzez zażywanie słońca. Syntezą witaminy w skórze zajmują się promienie ultrafioletowe B, dzięki nim enzymy metabolizują witaminę do aktywnej postaci. Oczywiście należy uważać z zażywaniem kąpieli słonecznych, zbyt długa ekspozycja na słońce nie jest wskazana i bardziej zaszkodzi (zmiany skórne, poparzenia, rak skóry) niż pomoże.

Dawkowanie

Należy zatem bezpiecznie dawkować promienie słoneczne. Jeśli chodzi o pożywienie, witaminę tę możemy spotkać w
tłustych rybach morskich, serze żółtym, mleku krowim, oleju roślinnym, żółtku jaja. Warto jednak dodać, że w mleku jest stosunkowo mało witamy D, warto więc wybierać innej jej źródła (szczególnie, gdy ktoś cierpi na osteoporozę). Jeśli mamy niedobór witaminy D, nasz organizm z pewnością da nam o tym znać. Podstawowe objawy to: niespokojny sen, bóle stawów, bóle głowy, skurcze, zmęczenie, problemy z koncentracją, depresja, złe samopoczucie, chwiejne nastroje. Warto zatem dostarczać regularnie odpowiedniej dawki witaminy, aby uniknąć przykrych skutków niedoboru.