Ważna witamina

Ważna witamina

Od dziecka wiemy, że bardzo ważny jest pobyt na świeżym powietrzu, by zatankować jak najwięcej słońca a z nim jedną z ważnych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Popularny sposób na zapamiętanie wszystkich takich witamin to: ADEK.


Witamina D jest odpowiedzialna za mocne kości, zęby, dobre samopoczucie. Dzięki niej układy: nerwowy i mięśniowy mogą pracować prawidłowo. Stwierdzono również, że jest niezbędna w profilaktyce nadciśnienia i chorób serca, utrzymuje prawidłowy poziom białka, zapobiega przeziębieniu i cukrzycy. Naukowcy ze Stanów są zdania, że odpowiedni poziom tej witaminy u kobiet ciężarnych ma wpływ na urodzenie silnego dziecka oraz na jego stan zdrowia w przyszłości. Okazuje się też, że osoby, które mają jej prawidłowy poziom, łatwiej chudną i szybciej tracą tłuszcz.

Na szczęście witaminy tej szukamy nie tylko w pożywieniu

Jest ona budowana w skórze pod wpływem słońca, dlatego łatwiej jest latem uzupełnić niedobór. Wystarczy spędzić około kwadransa na świeżym powietrzu i wystawić do słońca skórę nienasmarowaną filtrem ochronnym. Zimą trzeba zadbać o to, by dostarczać jej w odpowiedniej diecie, czyli bogatej w oleje, jajka, produkty mleczne, ryby i sery oraz zadbać o odpowiednią suplementację.

W przypadku niedoboru tej witaminy mamy do czynienia z następującymi objawami: zaburzenie pracy serca, choroby przyzębia, zaburzenia widzenia i układu nerwowego, bezsenność oraz otyłość. Objawy nadmiaru (w przypadku przyjmowania zbyt wysokiej dawki doustnie) to: wymioty, biegunka, nadmierne pocenie się, ból głowy, oczu, utrata apetytu.

Prawidłowa ilość

Zarówno nadmiar, jak i niedobór są niekorzystne dla zdrowia i obciążają niepotrzebnie organizm. Dlatego należy zachować umiar we wszystkim, czy to w kąpielach słonecznych, czy suplementacji. Zwłaszcza jeśli planowana jest redukcja wagi, trzeba koniecznie zadbać o prawidłowy poziom wszystkich witamin i związków mineralnych, jakie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu i jeśli jest taka potrzeba, wszystkie związki suplementować.